زیبایی, سلامت پوست

انواع پوست حساس و مراقبت از آن

پوست حساس به پوستی گفته میشود که؛ لک و جوش داشته، خشک شده و به شرایط آب و هوایی  حساس باشد و این افزایش حساسیت به دلیل کاهش آستانه ی تحمل است. همچنین احتمال دارد این نوع پوست هنگام استفاده از محصولات خاص خارش یا سوزش داشته باشد. پوست حساس  در برابر عوامل و تحریکات خارجی، به سرعت واکنش نشان میدهد، در برابر سرما و یا بعد از تماس با آب، قرمز میشود. این نوع پوست حتی بعد از مصرف کرم‌های مرطوب کننده حالت خشک، سوزش، کشیدگی و درد دارد. توجه داشته باشید لزوماً پوست حساس یک پوست خشک نیست. ممکن است شما پوست چربی داشته باشید اما حساس هم باشد. این نکته در استفاده از محصولات بسیار حائز اهمیت است.

نحوه تشخیص پوست حساس

انواع پوست حساس و مراقبت از آن

برای مراقبت موثر از پوست، ابتدا باید نوع پوست را شناخت با یک آزمایش ساده میتوانید نوع پوست‌ خود را تشخیص دهید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید.
قدم اول: ابتدا پوست خود را از هرگونه آرایش، چربی یا گرد و غبار کاملا شسته و تمیز کنید.
قدم دوم: سپس پوست‌ خود را با حوله ای نرم خشک کنید و اجازه دهید پوست شما به حالت طبیعی خود بازگردد.
قدم سوم: یک ساعت صبر کنید. در طول این مدت به صورت خود دست نزنید. حال نزدیک به پوست خود نگاه کرده و به کیفیت آن توجه کنید.
قدم چهارم: اگر پوست شما خشک و قرمز و ملتهب شده، شما دارای پوست حساس هستید. این نوع پوست، هنگام استفاده از محصولات آرایشی، اصلاح صورت ، بند انداختن و در گرما دچار حساسیت میشود.

انواع پوست حساس

انواع پوست حساس و مراقبت از آن

1. پوست حساس طبیعی

این نوع پوست به طور طبیعی و به دلایل ژنتیکی به وجود می‌آید. علاوه بر کسانی که پوست روشنی دارند ممکن است افراد با پوست تیره نیز دارای پوست حساس طبیعی باشند.

ویژگی های پوست حساس طبیعی

1- نازک، شکننده و آسیب پذیر
2-  نزدیکی مویرگ ‌ها به سطح پوست
3- آشکار بودن مویرگ ها در اطراف بینی و گونه ها 
4- حساسیت و آلرژی به برخی مواد غذایی، گرد و غبار، آلودگی و حیوانات 
5- مستعد عوارض پوستی مثل اگزما، پسوریازیس و روزاسه 

2. پوست حساس اکتسابی

این نوع پوست از شرایط  ایجاد شده به دلایل مختلف مانند؛ عادات اشتباه، تحت تأثیر عوامل محیطی و سبک زندگی به¬ وجود آمده است؛ بنابراین قابل ‌تغییر و بهبود است و با ترمیم پوست خود، پوست به حالت طبیعی باز میگردد.

ویژگی های پوست حساس اکتسابی

1.    خارش و سوزش 
2.    قرمز و ملتهب
3.    سرخ شدن گونه ها
4.    بروز خشکی و ترک پوستی
5.    بروز دانه ها و برآمدگی در سطح پوست 
6.    حساس به تماس فیزیکی
7.    واکنش به نور آفتاب و حرارت

3. پوست حساس واکنشی

این نوع پوست، بسیار حساس است. افرادی که این نوع پوست را دارند اگر تمایل دارند پوست را لایه برداری کنند، باید از ملایم ترین روشها برای این کار استفاده نمایند. همچنین پوست حساس واکنشی در پوست های روشن و نازک اغلب مشاهده میشود.

ویژگی های پوست حساس واکنشی

1. سرخ و ملتهب
2. بسیار تحریک پذیر
3.واکنش سریع به محصولات و روند درمان
4. حساس به نور خورشید

چگونه از پوست حساس مراقبت کنیم؟

انواع پوست حساس و مراقبت از آن

پوست حساس لایه محافظتی ضعیفی دارد. عواملی که می‌تواند باعث بروز و یا تشدید آن شود، شامل موارد زیر میباشد:

•    محصولات مراقبتی نامناسب
•    ترکیبات قوی 
•    روش‌ های درمانی قوی 
•    لایه برداری زیاد، تغییرات اقلیمی
•    حرارت زیاد
•    استرس و اضطراب
•    تغییرات هورمونی
•    بیماری های التهابی
•    داروها

بنابراین برای مراقبت از این نوع پوست باید توجه داشته باشید که از این موارد جلوگیری کرده و  از محصولات آرایشی در حد اعتدال استفاده کنید. همچنین هنگام خرید محصول حتما اطلاعات روی محصول را خوانده و مطمئن شوید که مخصوص پوست‌ حساس است. اگر می خواهید از ماسک ‌های طبیعی برای پوستتان استفاده کنید، حتما باید مطمئن شوید که پوستتان نسبت به آن ماده خاص حساسیت نداشته باشد.

باید های پوست حساس

انواع پوست حساس و مراقبت از آن

برای ترمیم پوست های حساس و نازک شده باید روزانه برخی از مراقبت ها را انجام دهید. این مراقبت ها شامل موارد زیر است:

•    استفاده از پاک کننده های ملایم

استفاده از پاک کننده مناسب و ملایم باعث از بین رفتن آلودگی های ناشی از سلول های مرده، چربی و عرق باقی مانده روی پوست میشود.

•    استفاده از کرم آبرسان

استفاده از کرم آبرسان مناسب برای پوست حساس بسیار مفید است. زیرا خشکی آن امکان ایجاد عوارض پوستی مختلف را افزایش میدهد و پوست حساس به شدت نسبت به خشکی از خود واکنش نشان می دهد.

•    استفاده از ضد آفتاب برای مراقبت از پوست حساس

یکی از عوامل  مضر برای این پوست نور خورشید است.  استفاده از ضد آفتاب  با SPF30 در تمام شرایط آب و هوایی و تمام فصول سال  برای افرادی که دارای پوست حساس هستند توصیه میشود. ضد آفتاب باید هر 3 ساعت یکبار مجدد شارژ شود. همچنین هنگام خرید دقت کنید ضد آفتاب دارای مواد محافظ UVA و UVBباشد.

•    استفاده از کرم شب برای مراقبت از پوست حساس

افرادی که دارای پوست چرب حساس هستند نباید از کرم شب استفاده کنند. این کار باعث افزایش آکنه و جوش روی پوست می شود. ولی اگر دارای پوست خشک و حساس هستید حتما از کرم شب استفاده کنید تا در شب موجب تغذیه و جلوگیری از خشکی پوست شود.

•    استفاده از کرم دور چشم

پوست دور چشم در حالت عادی نیز بسیار ظریف و حساس است و این حساسیت در پوست حساس بیشتر میشود. بنابراین باید به صورت روتین هر صبح و شب از کرم یا ژل دور چشم استفاده شود تا از چین و چروک دور چشم جلوگیری کند.

•    استفاده از ماسک و لایه بردار برای مراقبت از پوست حساس

استفاده از این محصولات برای پوست حساس توصیه نمیشود. در صورت نیاز شدید به این محصولات  باید با احتیاط فراوان از آن ها استفاده کرد. مثلا مدت زمان ماسک روی پوست حساس حداکثر نصف مدت زمان یک پوست عادی باشد. همچنین بیشتر از هفته ای یک مرتبه نباید این محصولات استفاده شود.

•    اسکراب کردن پوست

اسکراب پوست لایه مرده و کراتینه شده سطحی پوست را از بین میبرد و این کار سبب کاهش عارضه هایی مثل جوش های سرسیاه می شود. همچنین باعث می شود اثر گذاری و نفوذ محصولات به لایه های زیرین  بهتر انجام گیرد. پوست های حساس چرب نیاز به اسکراب دارند. در این مورد اسکراب باید با مواد بسیار ملایم، در زمان کوتاه و با احتیاط انجام شود.

نباید های پوست حساس

انواع پوست حساس و مراقبت از آن

برای مراقبت از پوست حساس در برابر عوامل خارجی باید به توصیه هایی توجه شود که در ادامه ی این مقاله به آنها پرداخته شده است:

•    کوتاه دوش بگیرید

آب مقدار روغن بدن را کاهش داده و سبب بروز خشکی، ترک خوردگی و کشیدگی در پوست میشود. بنابراین توصیه میشود از دوش گرفتن های طولانی مدت با آب داغ پرهیز کنید و مدت زمان حمام کردن خود را کاهش دهید و آب ولرم را جایگزین آب داغ نمایید. همچنین از صابون ها و شامپو های شستشوی بدن  تمام قسمت های بدن استفاده نکرده و فقط برای نواحی زیر بغل، پا و یا کشاله ران استفاده کنید.

•    از پاک کننده های قوی استفاده نکنید

مواد شیمیایی موجود در پاک کننده ها به دلیل وجود موادی ازجمله؛ سفید کننده، الکل، آمونیاک، اتیلن گلیکول مونو بیتی استات، هیپوکلریت سدیم و تری سدیم فسفات میتوانند پوست های حساس را تخریب و بافت محافظ آن را از بین ببرند. هنگام شستشو حتما از دستکش استفاده نمایید. 

•    بدون تست کردن خرید نکنید

هنگام خرید ابتدا به دنبال کلماتی مانند مناسب برای پوست حساس یا مناسب برای پوست ملایم روی برچسب محصول باشید سپس محصول را بر روی پوست خود امتحان کنید و اگر طی 72 دو ساعت حساسیتی نداشت آن محصول را خریداری کنید. سپس مواد تشکیل دهنده آنها را بررسی کنید. شما می توانید آنچه را که باعث افزایش التهابات پوستی شما میشود در نظر بگیرید و از آن اجتناب کنید. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه مواد تشکیل دهنده محصولات خریداری شما کمتر باشد، بهتر است.

•    از عطر ها و اسانس ها دوری کنید

بسیاری از محصولات زیبایی، به دلیل بوی خوش از محبوبیت و فروش زیادی برخوردار هستند. اما اضافه کردن عطر برای پوست حساس شما نیاز نیست، و اغلب اوقات پوست نمیتواند آن را تحمل کند. همین امر برای محصولاتی که حاوی الکل، صابون یا رنگ هستند نیز صادق است.

•    غرق در لوازم آرایش نشوید

اگر پوست حساسی دارید نیاز نیست که هرگز از لوازم آرایشی استفاده نکنید، ابتدا لازم است که محصولات مناسب پوست خود را بشناسید. برای پوست حساس محصولاتی که ضد آب نبوده و روی برچسب آن  بدون کمدوژنیک نوشته شده باشد، برای پوست های حساس مناسب است زیرا این محصولات باعث مسدود شدن منافذ پوست نمیشوند.

•   باید لباس های مناسب انتخاب کنید

برخی از لباس ها از پشم طبیعی تهیه شدند که شامل یک ماده به نام لانولین هستند که باعث خارش، بروز حساسیت و راش آلرژیک می شوند. توصیه میشود کسانی که پوست حساسی دارند از لباس هایی با پارچه ی نرمتر مانند پنبه و ابریشم به جای پشم استفاده کنند.

•    سیگار نکشید

 سیگار کشیدن نه تنها سلامت عمومی بدن را با خطر مواجه میکند بلکه طراوت و شادابی پوست را نیز از بین میبرد. نیکوتین راه رگها را مسدود کرده و منافذ ی را که باعث تغذیه پوست‌ از خون میشود، میبندد. به همین دلیل اکسیژن و مواد غذایی مفید به سطح پوست نخواهد رسید و به دنبال آن واکنش های پوستی مانند بیماری پسوریازیس در این افراد که پوست حساسی دارند افزایش خواهد یافت. 

•    از فلز نیکل دوری کنید

نیکل از رایج ترین فلزات محرک برای پوست حساس است و در بسیاری از اشیا روزمره مانند؛ طلا و جواهر گرفته تا پوشش و چارچوب عینک و غیره به کار رفته است. تماس نیکل با پوست، آن را با مشکلات آلرژیکی و التهابی روبه رو میکند.

•    استرس و اضطراب  نداشته باشید

استرس و فشارهای روزمره میتواند تاثیرات مخربی را در داخل و خارج بدن بگذارد و پوست را دچار التهاب، آلرژی و حساسیت کند. بنابراین برای دوری از استرس لازم است خواب کافی، ورزش های مدیتیشن و تغذیه مناسب داشته باشید. 

•     پوست را مرطوب نگه دارید

پوست خشک قابلیت ابتلا به اگزما، پسوریازیس و سایر مشکلات را افزایش دهد، بنابراین بهترین راه مرطوب نگه داشتن پوست است زیرا خشکی پوست، باعث تحریک و التهاب پوست شده و میتواند شرایط اگزما را ایجاد کند. بهترین راه برای حفظ پوست این است که پس از حمام کردن به منظور حفظ لطافت و نرمی پوست، از یک مرطوب کننده ضخیم اما ملایم مانند یک پماد یا کرم استفاده کنید.

•    پوست را در معرض عوامل مختلف قرار ندهید

هنگامی که بیرون هوا سرد است از پوست محافظت کنید. به طور مثال پوست حساس صورت خود را با یک شال نرم و دستان خود را با دستکش بپوشانید تا از تماس مستقیم با باد و خشکی جلوگیری شود.

اگر پوست حساسی دارید به این نکات توجه داشته باشید

•    هوای گرم و حتی هوای خوب و معتدل نیز ممکن است پوست را حساس کند.
•     هرگز به صورت ناگهانی از یک مکان خیلی سرد به یک مکان خیلی گرم نروید.
•    آب، اولین فاکتور است که پوست را حساس میکند زیرا شستشو با آب برای همه پوست ها مناسب نیست.
•    اگر بعد از شستشوی پوست خود با آب، پوست شما دچار قرمزی و سوزش شد، از یک شیوه پاکسازی بدون آب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *